3DOC12 @ IDFA

869a1490-6ff5-45cd-90a3-bbfa8e73e6741

Het IDFA barst deze week weer los en ook dit jaar is er een 3VOOR12 avond, op vrijdag 28 november in Pathe de Munt, met drie mooie muziekdocumentaires. Na afloop is er in de Escape vanaf 22.30 uur een afterparty met Intifada Soundsystem en ondergetekende. Toegang is GRATIS! De filmavond kost 25 euro, 18 voor 3VOOR12 nieuwsbrief abonnees.

De drie docs in het programma zijn: Rise Up, Johnny Cash At Folsom Prison en de Soulwax hype tourdocu Part Of The Weekend Never Dies. Over die laatste interviewde ik eerder dit jaar Stephen Dewaele voor Het Parool.

Een paar fragmenten:

Het is de ideale film om op te zetten voordat je de club induikt, vindt ook Stephen Dewaele. “Eén van de belangrijkste referenties voor ons was de film Stop Making Sense, omdat die perfect weergeeft hoe een Talking Heads optreden is. Als je kijkt naar die film, dan krijg je echt zin in Talking Heads.” Te diepgravend wordt het allemaal niet. “Het is geen documentaire over de relatie tussen ons als broers, want dan moet je ook mijn vader en moeder interviewen en veel verder gaan. Dit zijn de plekken waar we slapen, de zalen waar we spelen, de tourbussen waar we in zitten en de mensen die we tegen komen.”

“We hebben de film niet alleen voor de platenmaatschappij gemaakt, maar ook voor onszelf, als tijdsdocument. Niet per se een egodocument, want er zitten een paar shots in waarin ik mijn ego niet flatteer.” Toch zou Dewaele het als regisseur toch anders gedaan hebben. “Ik zou nog dieper ingegaan zijn over hoe het publiek is, en de interactie tussen mensen. Maar dat zou waarschijnlijk een soort Cocksucker Blues worden die nooit uitgebracht zou mogen worden. Bij onze film zit het er ergens tussenin. Het toont de realiteit zonder echt expliciet te zijn.”

De hoofden die vol lof praten over de broers zijn bevriende artiesten als Tiga, Erol Alkan, Justice en James Murphy van LCD Soundystem. Ze zitten niet per sé in de film om aan te tonen hoe cool Soulwax is, voor Dewaele is het belangrijker dat het een familiegevoel uitstraalt. “Als ik morgen zou stopppen met muziek te maken en zij ook, dan blijven dat nog altijd mijn vrienden. Erol is mijn beste maat en ik ben op James zijn trouwfeest geweest. Wat ons bindt is dat we allemaal muziekfreaks zijn.”

Geef een reactie

