Tango In The Night met Ladyhawke

ladyhawke

van links naar rechts: Stevie Nicks (1985) en Ladyhawke (2008)

“There is a woman. A beautiful woman with alabaster skin and the eyes of a dove. She travels by night, only by night. Her sun is the moon. And her name is… Ladyhawke.”

Stop haar supercatchysynthpopliedjes in de teletijdmachine en Ladyhawke scoort in het jaar van St.Elmo’s Fire en The Breakfast Club drie dikke top 10 hits. De Nieuw-Zeelandse die zich vernoemde naar een fantasyfilm (met Rutger Hauer!) uit 1985 staat dinsdagavond in de Melkweg. Bij haar vorige bezoek aan Amsterdam (London Calling) was er tijd voor een kort interview.

Het heeft even geduurd voordat Ladyhawke Ladyhawke werd. Na een leven in de periferie van de Australische rockscene met de bands Two Lane Blacktop en Teenager besloot de 27-jarige Pip Brown het helemaal volgens haar eigen regels te gaan doen. “Het is eigenlijk gegroeid uit de frustratie over de band waarin in ik speelde in Australië.” Haar ideeën werden steeds tegengehouden door Nick Littlemore – tegenwoordig actief als PNAU – waarmee ze het duo Teenager vormde. “Hoe meer hij mijn voorstellen negeerde, hoe meer ik juist catchy popsongs wilde maken.”

Ze kreeg de ziekte van Pfeiffer en bracht haar dagen in bed door met een stapel albums uit de jaren tachtig. “Time van ELO, David Bowie, dat soort dingen. En heel veel Fleetwood Mac, vooral Tango In The Night. Wat waarschijnlijk het meest uncoole Fleetwood Mac album is, maar het heeft dat duidelijke jaren tachtig geluid. Ik had zo veel tijd over en raakte verveeld. Daar is Ladyhawke ontstaan.” Brown begon nummers te schrijven op een viersporenrecorder een een Dr. Groove. Ze had eigenlijk nog nooit gezongen, was meer een gitarist. “Alleen op mijn eigen slaapkamer voor mezelf, zo zachtjes mogelijk.” Haar huisgenoot hoorde Pip zingen en stelde voor om de studio in te gaan om de vocalen op te nemen.

Brown toog naar Los Angeles om haar songs verder te ontwikkelen, maar dat liep uit op een teleurstelling. In Professional Suicide zingt Brown venijnig: ‘I see you’ve got another bad line / You’re playing rhythm and it’s out of time / You do what you want and you play what you want / But it’s shit what you do and it sucks what you play.’ “Het gaat niet specifiek over 1 persoon. Toen ik dat nummer schreef had ik gewerkt met een big time L.A. producer. Hij was erg onaardig tegen me geweest. Hij vond me een shitty gitarist, ik mocht mijn eigen teksten niet eens van hem schrijven en zei dat ik niet kon zingen. Hij was het voorbeeld van die hele cheesy L.A. wereld waar ik liever nooit meer iets mee te maken wil hebben. De enige met wie ik wel kon opschieten daar was Greg Kurstin en met hem heb ik Professional Suicide geschreven. Hij heeft ook veel met Peaches gewerkt.”

Als kind was ze een dromerig type en had moeite met sociale interactie, vertelt Brown in een interview met The Guardian. Ook was ze opvallend vaak ziek. Een paar jaar geleden pas kwam ze er achter dat ze lijdt aan het syndroom van Asperger. Volgens Brown vertonen mensen die Asperger hebben twee kenmerken: ze vergaren graag kennis en hebben een grote liefde voor muziek. Dat er thuis veel muziek werd gemaakt moet ook geholpen hebben. “Mijn moeder was folkzangeres, ze repeteerde altijd met haar band in onze huiskamer. Ze heeft echt een hele mooie, krachtige stem, heel anders dan die van mij. Mijn stiefvader was muziekleraar en jazzdrummer, die me op hele jonge leeftijd heeft leren spelen.” Ze komen vaak kijken bij haar optredens. “Ze zijn er altijd, al vanaf mijn eerste bandje in high school. Ze zijn ontzettend trots op me en ik kan altijd zien als ze in het publiek staan want het zijn de mensen met de breedste glimlach.” Van haar stiefvader krijgt ze ook feedback. “Hij is een man van weinig woorden, maar hij zegt mooie dingen, zoals: ‘you’ve come a long way.'”

Geef een reactie

